+45 3021 9686   |   yoga@yogamatha.dk

Beskrivelse af yogaforløb

Hatha yoga

Denne yogatime baserer sig på den klassiske Hatha yoga. Undervisningen er blid og meditativ og foregår i et roligt tempo, hvor de fleste kan være med. Igennem timen arbejder vi både aktivt og nænsomt med kroppen, og vi veksler mellem styrkende, smidiggørende og afspændende yogastillinger. Vægten ligger ikke på, hvor smidig du er, eller hvor langt du kan komme ind i stillingerne. Derimod får du god tid til at arbejde med de enkelte stillinger, hvor vi bruger åndedrættet aktivt til at synke ind i øvelserne og afspænde musklerne.

Åndedrættet er et vigtigt element i det at opnå et opmærksomt, roligt og fredfyldt sind. Når vi arbejder bevidst med åndedrættet kan det nemlig have en beroligende effekt på nervesystemet og derved virke afspændende på både krop og sind. Derfor bruger vi ikke kun åndedrættet som et hjælpemiddel i yogastillingerne. Der er også indlagt diverse åndedrætsøvelser i undervisningen.

En vigtig del af yogatimen og af yoga generelt er afspændingen – både afspændingen mellem de enkelte øvelser og den afsluttende afspænding. I afspændingen mellem øvelserne får du mulighed for at betragte dig selv, din krop og dit sind og med nysgerrighed undersøge, hvad der sker fysisk og mentalt lige her, lige nu. I den afsluttende afspænding bliver du guidet ind i en dybere afspænding, som giver dig muligheden for at slippe tankerne og opleve en større ro, frihed og glæde.

Kort sagt arbejder vi aktivt med kroppen og på at stilne sindet, så du føler dig rolig, næret og afslappet efter timen.

Gennem hele timen hjælper vi, hvor det er nødvendigt, så du får den bedste oplevelse og effekt ud af timen. Dette sker med respekt for det sted, du er, så du kan føle dig tryg og afslappet i din udførelse af stillingerne.

Se yogaforløb her

Jeg glæder mig til at byde dig velkommen på yogamåtten.

Namaste
Anette

Yin yoga

Yin yoga er fordybelse og god tid. Det er en time, hvor du kan slippe alle tanker om at skulle nå noget og gøre tingene perfekt. Yin yoga hos mig kan i sekvenser være dynamisk, men langt størstedelen af øvelserne er langsomme, bløde og passive. Du laver øvelserne efter din krops formåen, og jeg er din guide ind i stillingerne.

Det er vigtigt at huske på, at du ikke kan lave en stilling forkert – så længe du gør dit bedste, lytter til din krop og respekterer dine grænser.

I yin yogaen har vi de lange stræk, hvor du når dybder i din krop, som du normalt ikke kommer i kontakt med. Vi arbejder ikke blot med stive muskler, men med det dybereliggende bindevæv i kroppen og leddene især i hofterne, bækkenet og den nederste del af rygsøjlen. Det handler ikke om at få det mest intense stræk, men om at få nervesystem og bindevæv til at slappe af, give efter.

De fleste stillinger holder sig selv, og du vil kunne lade tyngdekraften gøre arbejdet. Hvor der er behov, bruger vi tæpper, yogapøller og blokke, så stillingerne bliver så behagelige og afslappende som muligt. Det betyder, at du kan overgive dig til det, der sker i kroppen og stille og roligt lade kroppen og åndedrættet føre an dybere ind stillingen.

Yin yoga giver en sjælden stund med ro til at observere følelser og bevægelser i krop og sind og måske en fornemmelse af forbindelse til det, der er større end dig. Hos mig er yogaen altid en samlet rejse for krop, sind og sjæl.

Se yogaforløb her

Jeg glæder mig til at byde dig velkommen på yogamåtten.

Namaste
Claes

Sivananda yoga

Velkommen til en time med tryghed og fordybelse. En time hvor du arbejder med din krop, dit sind og sjæl – en fysisk time i et roligt tempo.

Når du kommer til Sivananda yoga vil du opleve at der ikke kun er fokus på de fysiske øvelser, men også på dit åndedræt, på din mentale balance og åndelighed. Vi bruger de fysiske øvelser til at styrke og afspænde kroppen, til at øge din smidighed, fleksibilitet og core styrke, men i de fysiske øvelser ligger vægten i høj grad også på at du bliver bevidst om dit åndedræt og at du arbejder med og begynder at få kontrol over dit sind og flyvske tanker.

Du vil opleve at strukturen i timerne vil ligne hinanden, det giver tryghed og genkendelighed og det gør at du kan trække din opmærksomhed mere og mere ind, jo mere du får stillingerne og rutinerne ind under huden.

Du vil opleve at jeg lægger vægt på langsom men sikker udvikling, på nærhed og at du føler dig tryg og tilpas selvom du måske bliver udfordret i klassen. Hvis du har mange skavanker eller alvorlige skader kan du føle dig begrænset men jeg vil altid forsøge at finde alternative stillinger.

Det er vigtigt at huske på at ingen der kan alt fra starten, og her er plads til dig.

Se yogaforløb her

Jeg glæder mig til at byde dig velkommen på yogamåtten.

Namaste
Claes

”One is loved because one is loved. No reason is needed for loving.”
Paulo Coelho, Alkymisten